Eenvoudiger belastingen II, weg met de bijtellingen auto van de zaak?

Het vervolg op de soap omtrent de belastingen op auto’s heeft deze week een onverwacht gevolg gekregen.
Afgelopen maandag is door de gezamenlijke Autobranche en lease rijders een alternatief plan bekend gemaakt. De Autobranche heeft een praktische insteek gekozen en ervoor gezorgd dat er minder bijtellingscategorieën komen en de verhoging van de bijtellingen minder groot zijn.
Tevens worden de elektrische auto’s blijvende gestimuleerd. Om, daar gaan we weer, er voor te zorgen dat de klimaat doelstelling om 200.000 elektrische auto’s in 2020 te hebben rondrijden te realiseren.
Nou een prima plan lijkt mij. Sowieso heb ik mij laten vertellen, door een Duitse internetondernemer nogwel, dat een Tesla tegenwoordig veel cooler is dan een Porche. Autobranche tevreden, leaserijders tevreden en Financiën tevreden, eind goed al goed lijkt het wel.
Gelukkig is er een regeling uit gekomen die tenminste niet ingewikkelder is. Het voornemen voor 200.000 elektrische auto’s lijkt natuurlijk een heel mooie milieudoelstelling maar is het echt effectief? Het leidt er toe dat zuinige auto’s worden ingeruild voor ultra zuinige elektrische auto’s (volgens de folders dan). De echte milieu winst lijkt mij te behalen door de echte vervuilers aan te pakken. Bijvoorbeeld door het gebruik van scooters aan banden te leggen. Die zijn zelfs 2 keer zo vervuilend dan de gemiddelde auto. Verder zijn er nog steeds behoorlijk veel oudere diesels en andere auto’s die enorme rookwolken uitbraken. Daar is veel meer milieu winst te behalen.
Dan valt er wel een andere regeling op. Dat is de oldtimer regeling van auto’s ouder dan 25 jaar. Dat zijn auto’s die vaak inderdaad erg mooi zijn maar helaas niet erg groen. Auto’s die nu een erg gunstige fiscale regeling hebben. De oldtimer lobby heeft daar heel succesvol het afschaffen van deze regeling tegen gehouden. Er is nu nota bene een overgangsregeling voor de MRB. Dat betekent dat er alleen in december(2014) niet in gereden mag worden. Ik vind dat een hele rare regeling.
Je mag dus het hele jaar in je heel erg niet groene auto rond karren, als je hem dan maar in december stil zet, krijg je alsnog een enorm fiscaal gunstige regeling. Het heeft er zelfs toe geleid dat de invoer van oude auto’s uit Duitsland is toegenomen de afgelopen jaren. Auto’s die daar inmiddels in bijna geen enkele grotere stad meer mogen rijden. Overigens ook zonder de vrijstelling MRB is het voor veel ondernemers fiscaal gezien gunstig om in een oldtimer te rijden. De kosten zijn dan wel vaak hoger, de fiscale bijtelling blijft laag.
Hoe mooi de auto’s ook zijn, hoe sympathiek deze regeling ook is. Dit is een regeling die haaks staat op de vergroeningsdoelstelling en een die het belastingstelsels ingewikkelder maakt. Tesla’s worden straks ook mooie oldtimers, zonder bijtelling. Het is alleen wel even volhouden nog.

Mr Henriette Ancuta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.