Eenvoudiger belastingen? Weg met de bijtellingen auto van de zaak!

Storm in Den Haag. Vanaf 2016 moet er meer worden betaald voor het prive gebruik van de zuinige lease auto (ik begrijp dat er lezers zijn die belastingheffing per definitie niet eerlijk vinden. Lees dan vooral niet verder).
Om de vergroening te stimuleren moeten de net iets minder zuinig auto vanaf 2016 flink bijbetalen. Ach en wee in Den Haag tegen dit (quote de telegraaf) “zeer linkse autoplan”. Laat me niet lachen als ik de auto-pers mag geloven is er geen fabrikant die niet de uitkomsten op dit punt manipuleert om in een zuiniger categorie te vallen. Je zou ook kunnen zeggen dat de meeste auto’s straks net in de categorie vallen waar ze echt in horen. Overigens dat de lease rijders woest zijn terecht. De belastingheffing zomaar opschroeven met voor een beetje middenklasser € 60 per maand slaat echt nergens op. Dat is natuurlijk niet de manier om tot een solide en eerlijke belastingheffing te komen.
Sommige kamerleden zijn daar ook heel helder over. Als een Mithubitsi Outlander goedkoper is dan een 3e hands occasion dan is er iets mis. Daar is deze regeling niet voor bedoeld. Aldus Wouter Koolmees van D’66. Nou Wouter deze regeling was juist wel zo bedoeld.
Er is voor staatsecretaris Wiebes dan ook maar een echte reden om per 1 januari 2016 met deze aanpassingen te komen, dat is het succes van de huidige regeling. Deze regeling heeft tot een enorme boost in de verkoop van zuinige en hybride auto’s geleid. Ook ik zie de hybride Porsche ’s ingeplugd staan als ik in mijn 2e hands occasion voorbijkom. En Ja dan kun je er bijna de klok op gelijk zetten. Is er eens een fiscale regeling die bepaald gedrag moet stimuleren en die echt werkt, dan wordt deze binnen de kortste keren afgeschaft. Want veel te duur.
De werkelijke reden voor deze aanpassing zijn dus gewoon de belastingopbrengsten. De auto is nu eenmaal een melkkoe voor de staatskas. Als dreigt dat de opbrengsten van deze melkkoe lager worden dan wordt e.e.a gewoon weer wat bijgesteld.
Reden om nu er in de Haagse achterkamertjes wordt gezwoegd op een nieuw belastingplan het nog maar eens te ventileren. Laat allerlei stimulerings maatregelen en andere goedbedoelde bevoogdende maatregelen toch buiten de belastingheffing. Een belastingstelsel dat voldoende oplevert en niet al te ingewikkelde is, is al moeilijk genoeg. Een lager tarief en niet al die hap snap stimulerende maatregelen zorgen voor een hoop minder ergernis. Dit belastingstelstel is in 2001 ingevoerd. Het heeft inmiddels al weer heel ingrijpende veranderingen ondergaan is desondanks binnen 14 jaar aan vervanging toe. Het belastingstelsel daarvoor heeft het 2x zolang volgehouden.
Inmiddels buitelen de kamerfracties over elkaar heen en staat de voorgestelde regeling op losse schroeven.
Zelf ga ik dan maar snel voor het eind van het jaar nog even een fiets van zaak scoren. Die regeling eindigt ook al per 1-1-2015. Daar buitelen de fracties niet over elkaar. Of toch maar sparen voor die Hybride Porsche die straks massaal gedumpt worden door de Leaserijders.

Henriette Ancuta